Diagnostiek

Waarom diagnostiek?

Soms is het lastig om goed in beeld te krijgen wat er precies speelt bij een kind of jongere. Als gesprekken en observaties onvoldoende duidelijkheid geven, kan aanvullend onderzoek helpend zijn. Diagnostiek helpt ons beter te begrijpen wat iemand nodig heeft en hoe we daar in onze begeleiding op kunnen aansluiten.

Voor wie?

Diagnostiek is in de basis bedoeld voor kinderen en jongeren die deelnemen aan onze leeromgeving. We stemmen het onderzoek altijd zorgvuldig af met ouders en andere betrokkenen.

Tegelijkertijd merken we dat de wachttijden in de jeugdzorg lang kunnen zijn, terwijl duidelijkheid over de ondersteuningsbehoefte juist snel nodig kan zijn. In zulke gevallen denken we graag mee. Het kan dan voorkomen dat we diagnostiek aanbieden aan kinderen of jongeren die (nog) geen begeleiding bij AUZ ontvangen. Dit doen we alleen als onze werkwijze goed aansluit bij de hulpvraag én er ruimte is binnen ons team.

Neem gerust contact met ons op om samen te kijken wat mogelijk is.

Wat voor onderzoeken doen we?

Bij AUZ richten we ons op verschillende soorten diagnostisch onderzoek, afhankelijk van de hulpvraag. We kunnen onderzoeken uitvoeren op de volgende gebieden:

  • Intelligentieonderzoek: om een beeld te krijgen van het cognitief functioneren.

  • Sociaal-emotioneel onderzoek: om inzicht te krijgen in gevoelens, zelfbeeld, gedrag en sociale interactie.

  • Onderzoek naar passende leerroute: om in kaart te brengen welk type onderwijs of leerroute het beste past bij een kind of jongere. We maken hierbij gebruik van instrumenten zoals de RNT, TNT en de PO-VO aansluitingstoets van AMN.

We doen geen classificerend onderzoek. Dat betekent dat we geen officiële diagnoses stellen, zoals ADHD of autisme (volgens DSM-classificaties). In plaats daarvan kijken we naar gedrag, ontwikkeling en de ondersteuningsbehoefte van het kind of de jongere.

Wat levert het op?

Diagnostisch onderzoek geeft ons waardevolle inzichten in het functioneren en de behoeften van een kind of jongere. Zo kunnen we gerichter ondersteunen en passende vervolgstappen bepalen. Denk aan:

  • Een helder beeld van sterke kanten en aandachtspunten

  • Praktische adviezen voor begeleiding thuis, op school of binnen onze leeromgeving

  • Inzicht in welk type onderwijs of leerroute passend zou kunnen zijn

  • Meer begrip voor gedrag of leerproblemen, wat vaak ook rust en erkenning kan geven

Vragen of contact?

Heeft u vragen over diagnostiek bij AUZ? Of wilt u overleggen of onderzoek passend is in een bepaalde situatie? Neem dan gerust contact met ons op. We denken graag met u mee.

CONTACT